1. درباره ما
  2. تماس با ما
  3. آرشیو الکترونیکی
EN AR امروز:۳۱ خرداد ۹۷
شما اینجا هستید » صفحه اصلی » بازنگری در ساختار مدیریتی مدارس/ترسیم الگوی تربیت اسلامی

بازنگری در ساختار مدیریتی مدارس/ترسیم الگوی تربیت اسلامی

کد خبرنگار:1895                                                                                               تاریخ انتشار: 1395-12-01 / 13:54:00
بازنگری در ساختار مدیریتی مدارس/ترسیم الگوی تربیت اسلامی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از بازنگری در ساختار نیروی انسانی مدرسه با رویکرد تربیتی خبر داد.

مهدی فیض در نشست خبری که به مناسبت هفته تربیت اسلامی در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، گفت: هشتم اسفند بهانه‌ای برای پرداختن به مسائل تربیتی در حوزه آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، هدف اصلی آموزش و پرورش، تربیت عنوان شده است، افزود: این مهم در دو بخش فعالیت‌های اختصاصی و تربیت در متن آموزش دنبال می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کارگروه تربیت در سند تحول بنیادین از سوی وزیر آموزش و پرورش تشکیل شده است. مأموریت این کارگروه، نگاشت ساختاری سند و تبیین مأموریت معاونت‌ها است که امیدواریم تا اوایل سال ۹۶ نتایج آن استخراج و مورد استفاده قرار گیرد.

فیض با اشاره به تفویض اختیار به ادارات، گفت: در این رابطه کارگروهی تشکیل شده است که امیدواریم تا سال آینده مدارس را بر اساس تفویض اختیارات اداره کنیم.

وی از بازنگری در ساختار نیروی انسانی مدرسه با رویکرد تربیتی خبر داد و افزود: ساختار مدیریتی مدرسه مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد؛ اگر ضعفی وجود داشته باشد، اصلاح می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تربیت اسلامی در مدارس نیز بیان کرد: با مطالعاتی که انجام داده‌ام، هنوز نتوانسته‌ایم الگویی مطابق با تربیت اسلامی بر آمده از آموزه‌های دینی تهیه کنیم. آموزه‌های اسلامی در متون ما زیاد است، اما در کنار نظریه‌های غربی استفاده می‌شود و ما نظریه‌ای نداریم.

فیض درباره کرسی‌های آزاداندیشی گفت: بحث آزاداندیشی مقدماتی را می‌طلبد. اگر بتوانیم دانش‌آموز پرسشگر نقاد تربیت کنیم، هنر کرده‌ایم. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای مدارس زود است. یکی از انواع کرسی‌های آزاداندیشی، نقد نظر است. باید دانش‌آموز نقد نظر داشته باشد و مطلوب است معلمان در دروس مختلف، دانش‌آموز پرسشگر تقویت کند.

وی در ادامه به جزئیات هدایت تحصیلی پرداخت و گفت: شیوه‌نامه هدایت تحصیلی بزودی از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شیوه هدایت تحصیلی را متمرکز به اتفاقاتی که در پایه نهم می‌افتد، کرده‌ایم. باید تصمیمی گرفته شود که برای آینده دانش‌آموز سرنوشت‌ساز باشد.

فیض با اشاره به مشکلات هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: مشکلات سال گذشته شیوه‌نامه هدایت تحصیلی آسیب‌شناسی شده است؛ لذا چند سیاست کلی را اتخاذ کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: قرار است هدایت تحصیلی یک انتخاب آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده باشد. برای اینکه انتخاب‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد، باید سعی کنیم دانش‌آموز را با انواع رشته‌ها آشنا کنیم و در عمل به سمت انتخاب‌های متنوع رفته‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: سال گذشته در برخی از استان‌ها، انتخاب‌ها تراکمی بود؛ به طوری که ۶۰ درصد از دانش‌آموزان متقاضی انتخاب رشته تجربی بودند که این مسئله مشکل‌زا است.

فیض، پاسخگویی حداکثری به تقاضای دانش‌آموزان را از سیاست‌های دیگر دانست و گفت: پس از اینکه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی انجام شد، آموزش و پرورش موظف است متناسب با تقاضا، حداکثر ظرفیت‌ها را برای دانش‌آموزان مهیا کند. باید ظرفیت‌سازی بر اساس الگوی متوازن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: به دانش‌آموزان یک فرم توصیفی داده می‌شود. همچنین یک فرمی که اولویت‌های انتخاب رشته در آن مشخص شده است نیز به دانش‌آموز ارائه خواهد شد. امسال دانش‌آموز را به صورت انفرادی نگاه نمی‌کنیم، بلکه گروه اولویت دارد و فرد به تنهایی در اولویت نخواهد بود؛ یعنی هدایت تحصیلی بر اساس سفارش انجام نمی‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تعیین حد نصاب برای ورود به هر رشته سختگیرانه می‌شود، گفت: برای نمونه دانش‌آموزی که می‌خواهد رشته ریاضی را انتخاب کند، میانگین نمره درس ریاضی برای سه سال او باید ۱۴ باشد تا بتواند رشته ریاضی را انتخاب کند؛ در غیر این صورت اولویت با رشته‌های دیگر است.

وی ادامه داد: در محاسبه حد نصاب پایه هفتم تا نهم، ضریب‌های یک و دو در نظر گرفته شده است.

فیض یادآور شد: از ظرفیت‌های رسانه‌ها نیز برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در هدایت تحصیلی استفاده می‌شود تا انتقاد متوازن انجام گیرد.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، کمترین تقاضای دانش‌آموزان، انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی بوده است و پس از آن کار و دانش نیز متقاضی کمی داشته است.

وی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزی حد نصاب را در اولویت رشته‌ها نیاورد، می‌تواند در منطقه دیگری ثبت‌نام کند و ممکن است در آن منطقه حد نصاب را اخذ کند.

نظر شما

نظر شما